Ako víťaziť? Nájdite správny trhák a stanovte smer, postavte na dôležité miesta správnych ľudí a pracujte ako šialení, aby ste dosahovali lepšiu výkonnosť ako všetci ostatní, nájdite najlepšie praktiky a každý deň ich zdokonaľujte.
CESTA K VÍŤAZSTVU
• Vystúpte s „veľkým trhákom“ – chytrým, realistickým, pomerne rýchlim spôsobom, ako získať udržateľnú konkurenčnú výhodu.
• Obsaďte správnych ľudí aby presadili veľký trhák.
• Neúnavne hľadajte a zdokonaľujte najlepšie praktiky aby ste dosiahli veľkého trháku.
ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ – VSTUPENKA DO HRY
• Otvorenosť prináša nápady, plodí rýchlosť, znižuje náklady. Hovorte, čo si myslíte.
• Diferenciácia rozlišovanie najlepšej, priemernej a najhoršej výkonnosti. Pravidlo 20:70:10 20-uctievam, 70-motivujem, 10-prepúšťam.
• Hlas a dôstojnosť. Každý má byť vypočutý a rešpektovaný.
VYSTÚPTE S VEĽKÝM TRHÁKOM – STRATEGICKÝ PROCES
Na ktorom ihrisku, s akými hráčmi, s akou taktikou môžeme hrať s vyhliadkou na víťazstvo (zisk)?
Ako vyzerá ihrisko teraz?
• Kto je konkurent, veľký/malý, nový/starý?
• Kto má kde aký trhový podiel? Kde sme my?
• Aký je produkt a jeho životný cyklus? Aké sú hnacie sily produktivity?
• Kto sú hlavný zákazníci produktu? Ako nakupujú?
• Aké sú silné a slabé stránky každého konkurenta? Aké sú ich produkty? Koľko dávajú na výskum? Akú majú predajnú silu? Ako oceňujú výkonnosť?
Čoho dosiahla konkurencia v minulom roku?
• Čo urobili jednotliví konkurenti aby zmenili ihrisko?
• Zaviedli nové produkty, technológie, distribučné kanály?
• Sú nejakí noví konkurenti na trhu, čo dosiahli?
Čoho sme dosiahli my v minulom roku?
• Čo ste spravili aby ste zmenili konkurenčné hracie pole?
• Kúpili ste spoločnosť, zaviedli nový produkt, technológiu, pretiahli kľúčového predajcu, získali ste licenciu, či založili nový podnik?
• Stratili sme niektoré konkurenčné výhody – výborného predajcu, jedinečný produkt, autorizovanú technológiu?
Čo je za rohom – v nasledujúcom roku?
• S čoho máte najväčší strach – ktorú jednu, dve veci by mohol váš konkurent spraviť, aby vás zničil?
• Aké nové výrobky/technológie by mohol váš konkurent zaviesť a zmeniť tak hru?
• Aké fúzie a akvizície by vás mohli vyviesť z miery?
Aký je náš víťazný krok?
• Čo môžeme urobiť, aby sme zmenili hracie pole – je to akvizícia, nový produkt, geografická expanzia?
• Čo môžeme urobiť aby sa nás zákazník držal viac ako predtým a viac ako kohokoľvek iného?
Stratégia je živá, zábavná, priamočiara a dynamická hra – určujúca jasný spôsob ako konkurovať.
OBSAĎTE SPRÁVNYCH ĽUDÍ – PERSONÁLNY PROCES
V každej sezóne sú šťastné chvíle aj špatné znamenia, ale obyčajne vyhráva tím s najlepšími hráčmi.
Z čoho sú stvorení víťazi?
• Vstupenka do hry: Poctivosť. Poctiví ľudia hovoria pravdu a dodržujú slovo. Inteligencia. Schopnosť rásť a konať. Zrelosť. Zrelí ľudia rešpektujú emócie druhých. Veria si, ale nie sú arogantní.
• Päť princípov: Má dostatok pozitívnej energie, schopnosť vlievať energiu do druhých a uskutočnovať veci, má vášeň, nadšenie, elán a odvahu robiť obtiažne rozhodnutia?
• …plus pre lídrov: autenticita, schopnosť vidieť za roh, záľuba obklopovať sa šikovnejšími.
• Prečo kandidát opustil posledné dve zamestnania?
Máme správnych hráčov. Čo teraz?
• Hodnotenie dva krát ročne. Čo si myslím, že daná osoba spravila dobre? V čom by sa mohla zlepšiť?
• Hovoriť o motivácií a raste. Čo ho motivuje? Aké sú jeho potreby? Aké má možnosti postupu? Žiadať od neho mená dvoch-troch ľudí, ktorých by ho mohli zastúpiť v prípade povýšenia.
• Pýtať sa, čo musím spraviť aby som z mojich ľudí spravil víťazný tím?
Porušenie pravidiel, slabá výkonnosť. Ako prepúšťať?
• Aký je dôvod prepúšťania? Porušenie pravidiel – jasná červená karta. Ekonomické dôvody a nedostatočná výkonnosť – dodržiavať dve zásady: žiadne prekvapenie a minimálne pokorenie.
Žiadne chytré stratégie a vyspelé technológie nie sú efektívne, pokiaľ ich nepoužívajú skvelí ľudia.
HĽADAJTE A ZDOKONAĽUJTE NAJLEPŠIE PRAKTIKY – INOVATÍVNY PROCES
Víťazné tímy a ich hviezdy radi rozprávajú svoje úspešné príbehy. Stačí sa len spýtať a počúvať.
Ako môžeme prekonať výkon minulej sezóny?
• Čo robí víťazný tím víťazným? Napodobňovanie a zdokonaľovanie.
• Inšpirujte sa okolím. Pokiaľ to nie je vaša priama konkurencia stačí sa len spýtať.
• Čo robí naša konkurencia? Ako môžeme nad ňou zvíťaziť?
• Vaše rituály (tvorba plánu, rozpočtu) inšpirujú, spájajú a podporujú rast?
Najlepšie praktiky spolu s dosadzovaním správnych ľudí sú súčasťou odstraňovania nedostatkov z vášho „veľkého trháku“.
Ak chce vodca víťaziť musí do týchto aktivít investovať čas a energiu!