Vzdelávanie úspešného manažéra realizujeme formou sebauvedomenia si manažérskych zručností, ktoré absolvent získa na základe testov, zážitku na sebe ako i pri riešení modelových situácií a ich vyhodnotení. Vychádza z funkčných požiadaviek na manažéra, ktoré pokrývajú jednotlivé ponúkané moduly.
Moduly:
- Efektívna manažérska komunikácia
- Výber pracovníkov – poznávanie ľudí pri výberovom rozhovore
- Vedenie ľudí, delegovanie a motivácia
- Tvorba, budovanie tímu a udržanie tímu
- Príprava a vedenie hodnotiacich rozhovorov
- Časový manažment
- Vedenie porád a pracovnej diskusie
- Riešenie konfliktov
- Koučing
- Riadenie zmien
- Právne minimum manažéra
1. Efektívna manažérska komunikácia
- Komunikácia v modernom manažmente – jej význam pre riadenie inštitúcie. Informácie a fungovanie inštitúcie.
- Analýza komunikačných vzťahov a väzieb – aký je efektívny prístup k človeku, zdroje konfliktov a napätí v komunikácii, ako ich pochopiť a ako ich eliminovať.
- Zásady efektívnej komunikácie – desať zásad umožňujúcich jednať s ľuďmi optimálne a efektívne.
- Verbálna a neverbálna komunikácia – základné poznatky umožňujúce lepšie pochopiť partnera a lepšie pôsobiť na druhých.
- Techniky efektívnej komunikácie pri vedení rozhovoru – demonštrácia na prípadovej štúdii disciplinárneho rozhovoru – nácvik účastníkmi.
- Asertívna komunikácia ako optimálna komunikácia – osvojenie si techník asertívnej komunikácie je predpokladom pre optimálnu komunikáciu s partnerom v rôznych manažérskych situáciách.
- Vedenie rozhovoru v manažmente – nácvik jednotlivých typov manažérskych rozhovorov podľa preferencií účastníkov – informačný, diagnostický (poznávací), motivačný, hodnotiaci, presvedčovací a negociačný (vyjednávací) rozhovor.
2. Výber pracovníkov – poznávanie ľudí pri výberovom rozhovore
- Analýza pracovného miesta – požiadavky na kvalifikáciu a povahové vlastnosti (podľa schémy BKS Úspech, s.r.o. doplnia účastníci) a práca s popisom ako diferenciačnou pomôckou.
- Špecifiká výberového rozhovoru – eliminácia ovplyvnenia prvým dojmom, hranie “rolí” uchádzačom. Základy verbálnej a neverbálnej komunikácie – komunikačné techniky zamerané na efektívne spoznávanie partnera; aké prejavy si všímame u uchádzača; vzorové otázky použiteľné pri výberovom rozhovore a ich interpretácia – “Malá príručka pre vedenie výberového rozhovoru”.
- Videotréning vedenia výberového rozhovoru – demonštrácia lektormi s možnosťou úpravy postupu uchádzača účastníkmi kurzu; následne trénujú rozhovor účastníci kurzu s použitím spätnej väzby prostredníctvom videokamery.
3. Vedenie ľudí a motivácia
- Kritériá efektívnosti manažéra – základné požiadavky na zručnosti manažéra z pohľadu moderného riadenia ako vstupy a pohľad na kritériá manažérskej efektívnosti.
- Manažérske štýly – autodiagnostika preferenovaného manažérskeho štýlu.
- Štýlová flexibilita a situačný manažment – nácvik prispôsobenia štýlu riadenia situácii.
- Kritériá efektívneho vodcovstva – čo je potrebné zmeniť v individuálnom prístupe k spolupracovníkom v záujme vybudovania si neformálnej autority.
- Motivácia pracovníkov – rozlíšenie faktorov motivácie a spokojnosti. Psychologické potreby pracovníkov. Individuálne odlišnosti v motivácii pracovníkov.
- Delegovanie – efektívna technika zvládania problémov a motivácie pracovníkov vrátane ich osobného rozvoja.
- Vedenie ľudí pri zavádzaní zmeny – analýza prípadovej štúdie, základné zásady pri zavádzaní zmeny, vedenie implementačnej porady.
- Stratégie riešenia konfliktov – diagnostika preferovaného štýlu riešenia konfliktov, zásady riešenia konfliktov.
4. Tvorba, budovanie tímu a udržanie tímu
- Tímový manažment v modernom riadení – jeho poslanie, dva základné smery vo využívaní tímového riadenia v moderných podnikoch. Demonštrácia na modelovej situácii tímového rozhodovania.
- Tvorba tímu – ako premeniť pracovnú skupinu na tím – ovplyvňovanie vzťahov v tíme – zásady a techniky tvorby kultúry tímovej práce, zmena štýlu riadenia, fázy vývinu tímu a ich riadenie. Ako si počínať pri prebraní riadenia v tíme. Roly v tíme.
- Tvorba projektových tímov – vedenie výberových rozhovorov, výber vedúceho tímu (požiadavky na vedúceho projektového tímu).
- Získavanie ľudí k spolupráci – ako motivovať ľudí k spolupráci, algoritmus spolupracujúceho správania.
- Techniky tímovej práce – moderovanie diskusie, brainstorming, brainwriting, metóda 6-3-5, metódy analýzy problému – riešenie praktických príkladov a prípadovej štúdie.
5. Príprava a vedenie hodnotiacich rozhovorov
- Hodnotenie ako nástroj v rukách manažéra (riadená diskusia)
- Hodnotiaci rozhovor (demonštrácia)
- Vybrané zásady a techniky komunikácie uplatňované v pracovnom hodnotení (výcvik a tréning)
- Príprava na hodnotenie a hodnotiaci rozhovor (výklad, diskusia)
- Príprava hodnotených (tréning porady)
- Postup hodnotiteľa v jednotlivých etapách hodnotiaceho rozhovoru (tréning s videospätnou väzbou skupinách)
6. Časový manažment
- Čo mi spôsobuje nedostatok času – sebaanalýza
- Poznanie cieľov spoločnosti, útvaru ktorého som členom, svojich
- Znaky zlého využívania času
- Pravidlá určovania priorít
- Ako zvládať krízové situácie
- Ako riadiť zlodejov času
- Nácvik, modelové situácie
7. Vedenie porád a pracovnej diskusie
- Test o kvalite porád
- Schôdzománia, alebo zle pripravená porada- dôsledky
- Konštruktívne a deštruktívne prvky porád
- Zodpovednosť za poradu
- Príprava na poradu vo väzbe na cieľ, typy porád
- Modelové situácie (cieľ porady, koho pozvať)
- Riešenie pracovných problémov- test
- Prijímanie rozhodnutí- test
- Vedenie porád a moderovanie
- Proces rozhodovania a náprava chýb pri rozhodovaní
- Spôsoby riešenia problému
8. Riešenie konfliktov
- Základné princípy konfliktov
- Postoj ku konfliktom
- Nevyhnutnosť konfliktov
- Dimenzie prístupu k ľuďom
- Dotazník riešenia konfliktov
- Stratégie riešenia konfliktov
- Odporúčania pre používanie jednotlivých stratégií
- Prejavy spolupráce a súťaženia
9. Koučing
- Vlastnosti dobrého kouča
- Koučovanie jednotlivca
- Ciele, skutočnosť, možnosti, voľba
- Koučovanie tímu
- Tréning uchádzačov
10. Riadenie zmien
- Typy zmien a spôsoby ich riadenia
- Chyby transformácie organizácií, identifikácia príčin zlyhania
- Osem krokov transformácie organizácie, eliminácia príčin zlyhania
- Implementácia zmien vo väzbe na projektové riadenie
- Implementácia zmien vo väzbe na systémy manažérstva kvality
- Inovačný proces a zlepšovanie
11. Právne minimum manažéra
- Konanie za zamestnávateľa a za obchodnú spoločnosť
- Právne atribúty administrácie firemných činností
- Právne atribúty úspešných obchodných vzťahov
- Právne atribúty vzniku a vedenia pracovných tímov
- Právne formy riešenia konfliktných situácií, záväzkov a pohľadávok v obchodnom vzťahu